Daar is de vraatzuchtige opvolger van de buxusmot: de vijgenskeletteermot

Daar is de vraatzuchtige opvolger van de buxusmot: de vijgenskeletteermot

Help, er zitten mottige rupsen (Choreutis nemorana) in mijn vijgenboom!

De vijgenskeletteermot (Choreutis nemorana) is de nieuwe opvolger en veelvraat in onze tuinen. Deze kleine geelgroene rups is een nieuwe plaag in onze tuinen en tast hoofdzakelijk vijgenbomen en struiken aan. Kenmerkend, zoals de naam zelf vertelt, blijven de skeletten van de bladeren over. Een skelet aan nerven. De opwarming en de warme zomers brengen invasieve exotische nachtvlindersoorten uit Mediterrane gebieden naar onze regio.

Sinds 2009 is deze nachtvlinder bekend in de Benelux en in België gemeld.  Volgens Natuurpunt werd de eerste Belgische Vijgenskeletteermot in september 2009 waargenomen in Luik.

Intussen verspreiden de nieuwe vijgenliefhebbende motten zich snel west- en noordwaarts, in onze vijgenbomen in tuinen.

Vijgenskeletteermotten brengen de winter door als vlinder en in de lente gaan ze op zoek naar bomen om hun eitjes op af te zetten. Ze tasten naar het schijnt niet de vruchten aan. Oef.

Eind juni kunnen we de eerste verse bruine motten overdag bewonderen. En zich verspreiden over Vlaanderen. Of liever niet?

 

vijgenskeletteermot3
De vraatzuchtig rups van de Choreutis nemorana. lust vijgenboombladeren.
vijgenskeletteermot1
Vijgenskeletteermot in opmars.
vijgenskeletteermot
Invasieve exotische nachtvlindersoort kan zich explosief vermeerderen.
vijgenskeletteermot4
Een stevige, witte cocon, spinsels van de rups en aangetast blad. (foto ©Frank Delsaert)
bestrijden motten
De buxusmot bestrijden kan met deze dure lokdoos DCM. Deze mottenval is  zeer effectief voor de buxusmot, maar helpt helpt niet tegen de vijgenskeleteermot. DCM Cydalima-pheromone vangt de mannelijke buxusmot in de periode van de paringsvlucht.  Maar geen vijgenskeleteermot, blijkt uit deze tryout. Jammer en gemiste kans. DCM heeft weer gat in de mottenmarkt. Te plaatsen tussen half mei en begin augustus.

Grootmoeders middel

Grootmoeder truukje is mischien nuttig. Je kunt de plant besproeien met een mengsel van
1 liter water 
2 theelepels groene zeep
2 borrelglaasjes schoonmaakazijn.
Aangetaste takken met spinsels verwijderen of rupsen verwijderen. Laat me weten of het helpt. Een lezer wist ondertussen te melden dat er een geen effect was.

Ander middel van natuurlijk middel tegen rupsen

Rupsen bestrijden doen we met natuurlijke milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen tegen rupsen. 

  • liter water
  • 7 tenen knoflook (in stukjes)
  • 2 kleine uien (in stukken)
  • 1 theelepel cayennepeper
  • 1 eetlepel groene zeep

Bronnen:

https://www.natuurpunt.be/nieuws/vijgenskeletteermot-profiteert-van-vijgenbomen-tuinen-20170607

Zit de vijgenskeletteermot ook bij u in de buurt?

TvOost over deze mot (video)

Foto’s in detail bekijken van deze mot?

 

Ik kreeg dit ecologisch product op basis van pyrethro aangeraden door Horta. Blijkt waardeloos en niet of onvoldoende te werken tegen de vijgenskeletteermot. Dus absolute afrader.
Ook geen snel effect met dit product. Geen ecologisch product.
Voorlopig het betere “ecologisch” product.
Vijgenskeletteermot van nabij. Klein veelvraat lust jong bladeren en scheuten. Het resultaat van de aantasting merk je maar later op. De schade wordt maar duidelijk bij de groei van de bladeren. Vol gaten of misvormd. Heel de boom wordt aangetast.

17 gedachten over “Daar is de vraatzuchtige opvolger van de buxusmot: de vijgenskeletteermot

  1. Hallo. Ik heb mijn vijgenboom behandelt met grootmoeders recept..hielp niet echt.
    Mijn boompje is nog vrij jong, ik heb alle grote bladeren die aangetast waren verwijdert.
    Ik dacht geen bladeren geen eten.
    Maar eens afwachten nu.
    Bedankt in ieder geval
    Ik had hem behandelt met zeep spiritus en water
    Groetjes

    Like

  2. Hallo. Heb de rups ook op de bladeren zitten, ik heb ze met groene zeep en zout oplossing ingespoten. Naar een paar minuten lagen ze dood op de bladeren. Gr. Marcel

    Like

    1. Zijn ze nu weggebleven, of zijn ze net zo hard weer teruggekomen? @Marcel Flekken.

      Ik kom er maar niet vanaf, wie heeft de oplossing tegen de Choreutis nemorana oftwel de vijgenskeletteermot?
      Heb bovenstaande middelen gebruikt maar paar dagen later zaten er weer een paar.

      Like

      1. Hallo
        ik heb een biologiosch middel tegen deze rupsen , en ik wil dit verder uit testen , helaas ( of succes ?) zijn al mijn vijgenbomen ‘ ‘skellettenvrij ‘.Woon je ver van Aalst- Dendermonde?
        pascal

        Like

      2. Ik ben heel geinteresseerd in je biologisch middel. Heb je misschien wat meer informatie voor mij. Ik kom er niet vanaf en mijn boom wordt te groot om er nog bij te kunnen.

        Like

  3. Wie o wie kent er een effectief middel tegen de vijgenskeletteermot. Ik heb 4 vijgenbomen en alle 4 hebben we (en ik ook!) last van deze rups/vlinder. Ik ben opzoek naar een effectief middel zodat mijn boom mooi blijft . Ik hoor graag uw ervaring.

    Like

  4. Ik inspecteer de vooral jonge bladeren dagelijks en verwijder de webjes met rupsjes ( deels in wording). Zonet had ik weer een vijftal. Mijn olijfboom op stam is nu manshoog en ik jan er nog zonder trap bij. Er is wel heel snel schade aan de blaadjes, maar het is nog te overzien.

    Like

    1. idem dito aan de kust De Haan ik probeer er zoveel mogelijk te verwijderen door de blaadjes weg te nemen dit is nu 2jaar op rij vroeger in zwijndrecht hadden we er geen last van ik ga ook eens proberen met groene zeep en zout oplossing baat het niet dan schaad het niet
      Anne-Rose

      Like

      1. Beste allemaal

        Heb onlangs met eigen ogen mogen zien dat er een kleine wesp-achtige naar een nestje(gaatje in een houten tafel) op weg was en tot mijn verbazing met een rups van deze klem tussen de poten, ik ben voorzichtig enthousiast en hoop dat dit een natuurlijke vijand van de rups is geworden….Ik blijf zelf de bomen controleren en schoon houden en hoop het beste

        Like

      2. Ik heb toen alle bladeren waar ze op zaten eruit gesnoeid en in een plastic zak gedaan. Goed dicht binden zodat ze er niet uit kunnen. Het zooitje in de bloedhete zo’n gelegd. Niet echt diervriendelijk , maat moet wat. Heb ze nog niet terug gehad en de boom zit weer volop in blad.

        Like

    2. Mijn ervaring om de vijgenplant te beschermen, is Neemolie.
      Groot glas met water vullen, voeg wat Neemolie en twee druppels afwasmiddel toe
      (om het te kunnen mengen met water). Dit mengsel in de plantenspuit en besproei
      de bladeren van onderen en boven.

      Like

  5. Ik heb er ook al jaren last van. Eerst op een grote boom maar ook op de stekken die ik er van nam. Nu heb ik enkel een klein boompje dat ik voorlopig nog aankan. Ik knijp de webben uit maar ze blijven terugkomen. Net gestart met sproeien met een oplossing van rode ui, knoflook en cayennepeper. Benieuwd wat het geven maar ze zijn heel hardnekkig.

    Like

  6. Ik heb jaren last gehad van die bekende rupsen / motten. In al mijn 4 bomen. Zo ook weer dit jaar.

    Afgelopen week de blaadjes ingespoten met Exostyle Promanal-R en sindsdien alle rupsen weg. Even de komende weken afwachten maar voor nu is alles weg. Ik heb er vertrouwen in dat ze de komende tijd ook daadwerkelijk wegblijven.
    Volgend jaar ga ik nog eerder spuiten: zodra de eerste bladeren komen. Meteen aanpakken die rupsen!

    Geliked door 1 persoon

  7. Ik heb ze ook ontdekt in de vijgenboom. Allemaal zwarte dingetjes op heel veel bladeren onder een soort van webje. waarvan ik dacht dat ze misschien van een wesp konden zijn. Ik ben een leek, dus weet ik veel. Het middel Exostyle Promanal-R ga ik opzoeken waar in NL te verkrijgen. Anders knip ik alles eruit wat aangetast is en vernietig deze. Regelmatig zit er wel een koolmeesjes in de vijgenboom waarvan ik denk dat deze het daar ook op voorzien heeft. Zou mooi zijn.

    Like

Plaats een reactie