Waarom het Gents verkeersplan nooit een succes wordt

Wie op of rond de Gentse stadsring woont, wordt meer blootgesteld aan fijn stof en loopt een groter gezondheidsrisico


ghent-1139784_640
Is minder fijn stof in het stadscentrum, slechts een illusie? Een vals gevoel? Want meer extra fijn stof op en rond de Gentse ring en in de drukke straten zorgt voor een extra gezondheidsrisico: dementie. Niet te vergeten. Foto Pixabay

Fijne stof tot nadenken: bewoners aan de drukke stadsring lopen een 12 % hoger risico op dementie dan plattelandsbewoners


Een niet of amper bereikbaar stadscentrum zorgt voor verdere en nog langer durende autoritten, ellenlange files en een groter brandstofverbruik. Dus nog véél méér fijn stof in de rand … Omgekeerd resultaat


De schoolgaande kinderen en ouderen, die extra kwetsbaar voor fijn stof (ademhalingswegen, astma en hart- en vaatziekten), zijn de dupe van deze  ‘Roet’-ring-zone?


Nu Gent auto-‘lozer’ is … is de argeloze stadsbezoeker de echte  ‘loser’

Ieder persoon kan anders reageren op de veelheid aan schadelijke invloeden van stof en lawaai

Minder verkeer in het Gents centrum leidt tot een betere levens- en luchtkwaliteit. Dus een betere en gezondere omgeving. En zo hoort het. Ondertussen vaart het openbaar vervoer er financieel wel mee. De parkeermeters pikken in ruime zones rijkelijk graantjes mee… Kassa, kassa.

Maar wat met al die mensen die op en rond de Gentse stadsring wonen? Worden die er beter van? En de duizenden bestuurders en pendelaars die de weg niet meer vinden en nodeloos de vele lange omleidingen volgen? En de files trotseren. Zij proeven de propere lucht van het ‘centrum’ niet. En ook al gedacht aan de nodeloze kilometers die chauffeurs  en gelegenheidsbezoekers rijden in Gent? En tijdens het wachten in de files? Ook het milieu wordt niet beter van al die draaiende dieselmotoren. En de betere luchtkwaliteit, waar is die dan? Gelegenheidsbezoekers weten niet wat zien in Gent, hoedanook krijgen ze een unieke city-verkeers-belevenis. Met nieuwe verkeerslichten, nieuwe straatmarkeringen. En oh, ja – SMILE, your on a candid-traffic-camera of Ghent! Onvergetelijke en prijzige kiekjes van Gent,  gewèldig hé. En ja, leg ook maar eens uit aan gestrande toerist hoe hij aan zijn hotel geraakt … 77 straten veranderden van richting. Smile?

Fijnstofvreters en fietskar-mastodonten

 En Keizer Karel keert zich in zijn graf. Mocht hij nog leven, liet hij de Gentse stadsplan-notabelen op blote voeten vernederend en fijnstof-vretend slenteren langs de stadsring.  Ik, die dacht, dat net de Gentenaars net tegen élke vorm van gedwongen stads-tirranie waren? De melk van de ooit-zo-fiere mammelokker lijkt plots sterk verzuurd. Keizer Karel liet misschien meteen ook alle fietsen en het groeiende aantal triporteurs en fietskar-mastodonten bannen uit het centrum? Dan maar rechtvaardig alle wielen weg en verbieden? Want die batterij-gedreven tweewielers zijn ook niet goed voor het milieu en een waar gevaar voor de niet-zo-alerte stadstoeristen. Let op, met dergelijk idee, of het wordt nog volgende week bewaarheid.

Gentenaars sneller dement?

Wie op en rond een stadsring of een drukke weg woont, wordt blootgesteld aan extra fijn stof en riskeert daarmee gezondsheidsproblemen. Volgens de The Lancet komt dementie vaker voor bij mensen die dichtbij drukke verkeersaders wonen. Canadese onderzoekers besluiten dat uit  hun bevindingen in The Lancet.

En niet alleen op dementie, er zijn mogelijk ook aanwijzingen een groter risico op de ziekte van Parkinson en MS (multiple sclerosis). Maar die zijn voorlopig nog niet wetenschappelijk aangetoond. Want wie in een grote stad zoals Gent woont, heeft een 12% hoger risico op dementie dan plattelandsbewoners.

Volgens website voedingsgeneeskunde.nl  is het risico is 7 % hoger bij mensen die op minder dan 50 meter afstand wonen van een drukke weg, en 4 % en 2 % hoger voor mensen die op 50 tot 100 meter en 100 tot 200 meter van de stadsring wonen.  Die luchtvervuiling of polluenten zijn denk ik:  een ongezond mengsel van: fijnstof, stikstofdioxide, zware metalen en ozon.

geent
Gent op maandag 24 april om 18 uur. Vreemd beeld door het circulatieplan vanuit de Kasteellaan: “A bridge too far-scène?”. Enkel bussen, taxi’s en fietsers mogen nog over deze brug. Verglijdt de bruisende stad stilaan naar een necropolis?

Hipper, hipst, hip stadscentrum?

Dan maar Koning auto uit het centrum verbannen  om de randbewoners nog ongezonder te maken? Niet bewezen? Komt nog. En daarmee tegelijkertijd de oudere stadsbewoners minder bereikbaar maken en stilaan verjagen uit het centrum? Goede poging. Is dat wat Gent wil bereiken en worden? Een hip jong stadscentrum? 

Fijn stof is niet fijn

En wat lezen we op de Gentse stadssite “In Gent is de luchtkwaliteit de laatste jaren verbeterd door inspanningen van verschillende overheden, bedrijven en burgers.” “Ook al evolueert de luchtkwaliteit in Gent gunstig, toch zit er nog te veel roet en fijn stof in de lucht. Dat is slecht en zorgt voor gezondheidsproblemen.”

Bedankt, voor dit waanzinnig Gents mobiliteitsplan. Een city-trip Gent krijgt hierdoor plots een onverwachte invulling. Veel fijn stof tot nadenken!

Bijna 40% vindt circulatieplan matig tot slecht

‘Living/Working in Gent’ (4410 leden) hield een neutrale bevraging onder werkenden en wonenden in Gent over het nieuwe Gentse circulatie- en mobiliteitsplan, (on)tevredenheid als naar knelpunten en verbetersuggesties.  337 personen namen deel. Dit gaf een een indicatieve waarde.

De belangrijkste bevindingen:
22,55 % van de respondenten het circulatie- en mobiliteitsplan als slecht bestempelen.
17,80 % vindt het matig en 46,89 % beschouwd het als goed tot uitstekend.
31,16 % goed en zeer goed en 27,60 % als uitstekend.

Te raadplegen en niet te missen bronnen:

Drukke wegen leiden tot dementie (Voedingsgeneeskunde)

Living near major roads and the incidence of dementia, Parkinson’s disease, and multiple sclerosis: a population-based cohort study (The Lancet)

Living near major roads and the incidence of dementia (Pubmed)

Dementia risk living near major road (CNN)

Stroppendragers

Wat is een lage emissiezone of LEZ? (Stad Gent)

Luchtkwaliteit in Gent (Vlaamse Mileumaatschappij)

Aan de Gentse binnenring hebben we hoge waarden gemeten (ademloos)

Te veel fijn stof? Verplaats het meetpunt! (bron: duurzame-mobiliteit.be)

Gentse humor tegen verzuring

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s