Less is more in spaghettisaus

saus
De linkse rondere pot is hoger, maar bevat minder inhoud dan de rechtse pot? Ben je als achteloze consument ondertussen niks verloren? ©fdelsaert

Wat zie je op de foto? Twee potten spaghettisaus Bolognese van het merk Palazzo. Juist. Ik kocht de linkse pot het laatst in de Aldi. De rechtse pot kocht ik enkele weken eerder in hetzelfde winkelrek. Die zullen wel gelijk zijn, buiten de wat andere glazen verpakking, dacht ik op het eerste zicht.

De rechtse pot is minder hoog en heeft een hoger etiket. De linkse pot daarentegen is hoger en oogt ook groter en kocht ik het laatst. Ik bekijk ze toch even nader.

IMG_2530IMG_2531

Wat blijkt: de kleinste pot bevat 430 g, de grootste 400 g. Optische illusie: de grootste pot bevat het minst inhoud! De prijzen heb ik niet vergeleken.
Ja, die ruwe 30 gram maakt niet zoveel uit denkt u. Niet muggenziften. Maar vermenigvuldig een paar miljoen potten, dan maakt het wel een gigantisch verschil. In winst. En qua volume saus kan je daar heel wat magen van hongerige spaghettivreters mee spijzen. Niet?

Les voor de achteloze consument: less is more. Een welbedachte verpakkingstruc.

 

Plaats een reactie