Rechtvaardigt het terreurniveau 3 de desinformatie van reizigers die het openbaar vervoer nemen? Als u denkt van wel dan speelt deze ‘late-news’-show mogelijk met uw veiligheid. En uw leven. Want door geen of onjuiste informatie kunnen we geen juiste conclusies trekken of correcte meningen vormen over kritieke gebeurtenissen ondanks het bestaan en gebruik van snelle sociale media. Mensen maken keuzes op basis van de informatie die ze ontvangen.
Reizigers en burgers zijn vaak de dupe van desinformatie. Zo werden essentiële informatie en belangrijke feiten twee dagen lang achter gehouden uit de media door diezelfde media en de politiediensten. Van beïnvloeding en misleiding gesproken, kan dit wel tellen. De media, die een belangrijke rol spelen, verzwijgen achterliggende feiten. Of doen gewoonweg onvoldoende inspanningen voor kritische onderzoeksjournalistiek en fact-checks. Ze hollen de mainstream-berichten achterna en graven niet verder. Ze raken er niet toe feiten te checken en andere mogelijke bronnen te raadplegen. Door tijdsgebrek, keuzes, prioriteiten en budgetten lukt het de pers er niet toe nepnieuws-ballonnen te doorprikken. De officiële instanties daarentegen houden de feiten heel bewust dagenlang stil. Voor uw en mijn veiligheid? Niet dus. Om hysterische paniekreacties te mijden? Misschien. Terreurniveau 3 rechtvaardigt blijkbaar dergelijke praktijken?
Loos terreuralarm op Eurostar met volgende helicopter?
Zo werd op donderdag 30 maart 2017 bekend gemaakt dat er een groot terreuralarm was op de Eurostar-trein naar Londen. Het nieuwsfeit dateerde wel al van dinsdag 28 maart 2017, twee dagen eerder. Er waren die dinsdag heel plots nieuwe en heel strenge veiligheidsmaatregelen voor reizigers naar het Verenigde Koninkrijk. Maar dat was eigenlijk niet het belangrijkste nieuws. De politiediensten had vooraf een tip gekregen dat er mogelijke terreurverdachte aan boord zou gaan. Die zou een ticket geboekt hebben voor een rit met de Eurostar naar Londen. Maar deze info werd pas twee dagen later bekend gemaakt. Uiteindelijk daagde de verdachte niet op. De trein werd doorzocht en passagiers werd grondig gecontroleerd.
Volgens HLN.be werd de trein volgens Eurostar-personeel bij zijn vertrek in het Brusselse station “uit veiligheidsoverwegingen” gevolgd door een helikopter van de federale politie.
Extra veiligheidscontroles volgden voor nietsvermoedende en boze reizigers. Belga kreeg geen informatie, volgens skynet.be Er werden extra veiligheidsmaatregelen genomen in Brussel-Zuid, maar de juiste informatie volgde pas 2 dagen later. Raar. En was die informatie wel juist?
Geen nieuws, goed nieuws?
Wat als jij op die trein zou zitten met een potentieel gevaarlijk terreurverdachte? Zou jij dit wel of niet willen weten? Of mogen weten? Is dat de bescherming die de overheden geven aan hun burgers? En de media? Terreurdreiging op openbaar vervoer in België, dat kan wel enkele dagen wachten? Of is er zwijgplicht onder het motto “uit veiligheidsoverwegingen”? Maar over wiens veiligheid gaat het?
Geen nieuws is goed nieuws? Ik geloof het niet. Wakker en alert zijn en blijven is de boodschap.
Voortaan heet het misschien “verscherpte waakzaamheid voor informatie van de overheid”. Hoedanook hebben we als pendelende burger het recht op de waarheid. En geen op-het-verkeerde-been-zettende informatie. Net zoals journalisten de plicht hebben waarheidsgetrouw te berichten, dieper te graven en rekening te houden met eenieders rechten.
Snelle berichten over lopende onderzoeken en live-verslaggeving dan maar boycotten? Neen, dat hoeft echt niet. Checken wel. En missen is menselijk. Checken is een noodzaak. Niet-informeren en uitstellen met embargo’s zijn gewoonweg fout. Want om wiens veiligheid gaat het uiteindelijk? De uwe. En ja, terroristen verdienen geen extra media-aandacht. Nieuws verzwijgen wordt pijnlijk.
Omgekeerd kan ook. Ander verhaal tijdens oefeninterland België – Japan: een mee beluisterd gesprek op een Brusselse metro op 14 november 2017 wordt een melding. Die melding wordt door de crisiscel als geloofwaardig bestempeld. Meteen volgt een terreuralarm. In overleg met de organisatoren en de burgemeester Landuyt werd besloten om het publiek niet te verontrusten(!) Uw veiligheid primeert toch? Verscherpte toegangscontroles volgen. OCAD beschouwt achteraf alles tot “onvoldoende geloofwaardig en concreet”. Loos alarm. Bron:
Verontrustend gesprek op Brusselse metro aanleiding voor terreuralarm tijdens Rode Duivels-match (bron: hln.be)
Geraadpleegde nieuwsbronnen:
Terreuralarm op Eurostar naar Londen
Terreuralarm op Eurostar tussen Brussel en Londen
Dinsdag terreuralarm voor Eurostar-trein uit Brussel
‘Het gaat heel snel en dan maak je fouten als journalist’ (Erasmix)
Studenten geven toe wij maakten fake news (De Morgen)
Van Peel na “Pano” over fake news (De Redactie)
“Pano”: Fake news, welk nieuws mag je nog geloven? (deredactie)
Hoe herken je nepnieuws? (mediawijsheid.nl)
Manipulatie van beelden
Selectie en manipulatie van nieuws
Hersenen en gedrag manipuleren en valkuilen
Debat: Nieuws in onzeker tijden (bron: VVJ)
Op woensdag 15 maart 2017 organiseerde de Vlaamse Vereniging van Journalisten het debat ‘Nieuws in Onzekere tijden’ over de nieuwe maatschappelijke context en de rol van nieuwsmedia . Bron video:Vlaamse Vereniging van Journalisten
Peter Pannekoek over zijn Fascinatie voor nepnieuws
Blijf kritisch omgaan met informatie
Videomanipulatie
Wil je zelf manipuleren?
Wie een boek wil lezen over manipuleren kan ik het volgende boek hiernaast aanraden van Frank Van Marwijk. De auteur is een lichaamstaalexpert. Want manipuleren iedereen doet het. Professioneel en privé. Dus schamen hoeft niet.
Info: Manipuleren kun je leren, controle over anderen en jezelf, door Frank van Marwijk, uitg. Haystack, eerste uitgave dateert van 2008. 150 blz. paperback.
Een ander boek is “Mensen beïnvloeden”
Mensen beïnvloeden, door John R. Hook, uitgave E-com publishing, eerste druk 2000, 96 blz, softcover, isbn 9076903131,
Heb ik nu toch uw verwachtingen gemanipuleerd? Aan u om te oordelen.