Reclame?! Lees ik nu nog verder?

De nieuwste advertentie aanbevelingen voor online influencers en hun posts 

reclame

Online influencers moeten voortaan om hun merk, product of dienst te promoten duidelijke richtlijnen volgen. Zo moeten ze in posts, vlogs, blogs of video’s duidelijk maken en vermelden dat deze gesponsord zijn. Het label “reclame” zal nu vaker te zien zijn. De vraag is hoe de lezer zal reageren op deze verandering. Haken we massaal af bij het zien van het woord “reclame”? Of gaan we het gewoonweg negeren? We zien wel.

Dat besliste de FOD Economie. Ondertussen geeft het ministerie toe te voorbarig te zijn geweest. Men wil eerst in overleg treden met de influencers.

On- of offline influencer?

Een online influencer is iemand die een reputatie opgebouwd heeft vanuit zijn of haar kennis over en interesse in een specifiek topic of domein. Een online influencer communiceert via social media posts (text, speech, video en foto) met een geëngageerd en relevant publiek van volgers.
Bekende persoonlijkheden, politieke en bedrijfsleiders, bloggers alsook in minder mate micro influencers vallen vaak onder de noemer influencer.

Een offline influencer bouwt vanuit een reputatie met zijn of haar kennis over en interesse in een specifiek vakgebied, vakkennis of domein. Deze influencer communiceert vanuit imago, visualisatie, beeldvorming, presentatie, design, persoonlijk contacten en networking live en events.

https://platform.twitter.com/widgets.js

Hier de online gids:

https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Entreprises/Guidelines-voor-online-influencers.pdf

 In een persbericht van de JEP (Raad voor de Reclame) op 8 oktober 2018 was er iets meer duidelijkheid omtrent de aanbevelingen voor online-influencers.

Aanbevelingen voor influencers (oktober 2018)

De Raad voor de Reclame publiceert een reeks van aanbevelingen over influencer-marketing (zie pdf)Deze aanbevelingen moeten de consument beschermen en online influencers, adverteerders, agentschappen, media en platformen helpen om de basisregels correct na te leven.Waarbij elke commerciële communicatie  duidelijk en herkenbaar moet zijn. En elke  commerciële communicatie eerlijk is.

De aanbevelingen kwamen tot stand door een samenwerking  tussen de sector (UBA, ACC, BVAM, LaPresse.be, VNM, We Media en AEA), meerdere communicatiebureaus  en BAM als steunende leden, FeWeb en influencers.

Naleving

De JEP werkt preventief door vooraf advies te geven aan de actoren uit de communicatiesector. De JEP verzekert de controle op de naleving van de Aanbevelingen en kan klachten ontvangen inzake influencer marketing. Ze zal deze dan ook  behandelen conform haar reglement.

 

Meer info:

Zo moeten influencers voortaan aangeven wanneer ze reclame maken (Bron: hln.be)

Online influencers moeten gesponsorde content aangeven (bron: smartbiz.be)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s