In-Store Shopping Experience M&M’s World: retail-entertainment wint

   RETAIL TRENDS SHOPPING  ‘M&M’s World in centrum Londen 
   Shoppen wordt funshoppen. Retail-entertainment brengt op

mm9

 Technologie verandert gedrag consument

 Winkel verkoopt je niet langer enkel producten, wel unieke ervaringen

De meeste verkopen vinden nog steeds plaats in een fysieke winkel. De online-ervaring wint het wel op gemak, snelheid, transparantie en breed assortiment. Maar een nieuwe generatie klanten heeft behoefte aan nieuwere, uitdagendere en flexibelere winkelervaringen. Ik noem het ‘winkelbeleving’.

Deze klanten schuiven de traditionele aankoopmethodes netjes opzij. De retailers en de digital commerce staan dus voor enorme uitdagingen. En kansen. De retailsector speelt dus best maximaal in op de kansen die technologie ondermeer biedt. Retail Design heet het.

mm6
Snoepen op maat, smaak en kleur van de ‘consument’.

In-Store Experience voor Behavioural Marketing

mm3
Shoppen in een overzichtelijke snoepwinkel. En wat voor één.

Het klassiek shoppingmodel is sterk aan het veranderen. Wie Londen bezoekt, gaat best ook een kijkje nemen in M&M’s World. Er zijn 5 M&M’s world’s op de aardbol. En van marketing hebben ze duidelijk chocolade gegeten. Deze megashop is een perfect voorbeeld van In-Store Experience of In-Store shopping Experiences. Ik noem gewoonweg pretparkbeleving. Je komt terecht in een fantasie-wereld. De winkel verkoopt niet enkel producten, ze verkoopt je ervaringen.

 

mm5 (1)
De Mega M&M’s-snoepjeswand. Op avontuur en zoeken en ontdekken.

Verfijnde narrowcasting met displays (digital signage)

In vaktermen heet het retail-entertainment. Deze shop is een gigantische exclusieve snoepwinkel. En de belevenis, is een  ‘In-Store Experience’, heet het. Een attractie weliswaar zonder achtbanen, niet spannend maar best wel verrassend en indrukwekkend.  M&M’s World, de attractieve reuzensnoepwinkel verkoopt als basisproduct snoepjes van M&M’s. Als broodjes… In M&M’s World vinden we in mindere mate narrowcasting. Narrowcasting is het tonen van informatie op beeldschermen of digitale displays. Narrowcasting richt zich op een specifieke doelgroep op een specifieke plaats. Dus geen losse-flodder-advertenties.

mm2
Een gigantisch en kleurrijk aanbod aan afgeleide producten.

Hierbij bieden systeemintegratie en audiovisuele toepassingen heel wat gerichte mogelijkheden. Dat betekent dat je je als merk niet langer tot een breed publiek richt, maar tot individuele klanten. Een persoonlijke aanpak op een bepaalde plaats en bepaald moment.  Aan de hand van verzamelde (big) data en de realtime interactie in de winkel wordt een klantenrelatie opgebouwd met verdere meerwaarde. Technologie vormt een belangrijke basis. Het gebeuren wordt dus een mix van promoties, informatie, juiste context, gedrag van de consument en winkelbeleving.

Dynamische informatie via beeldschermen speelt ook een heel belangrijke rol. En bespeelt. Info is waardevol voor de consument en de ondernemer. Als klant profiteer je offline van de uitgebreide keuze alsook van de persoonlijke winkelkeuze dit samen met het gemak van eenvoudig online winkelen.

Touchscreens en interactieve kiosken

mm4
Ook de bijhorende sokken kunnen bij de outfit niet ontbreken.

Voordeel van deze nieuwe benadering: Behavioural Marketing. Merken en winkels kunnen voortaan werken met de reacties van klanten en de interactiviteit van bezoekers. In realtime gedrag en one-to-one contact met de klant. ​​Digital signage, touchscreens, interactieve kiosken en videowalls geven dus een concurrentievoordeel.  Het levert waardevolle klantgegevens op en  feedback over de behoeften van de klant.

Zoete lekkerbekken

In M&M’s world verdrink je in de kleuren. En je zit meteen midden een stroom bezoekers/kopers. Ik vroeg het aan de security. Ja, hoor, ze ontvangen hier elke dag een massa mensen. Verdiepingen vol kleurige snoepjes en gadgets voor zoete lekkerbekken. Het werkt. En werelds grootste kleurige snoepwand is best indrukwekkend. Voor jongeren een hoogtepunt van beleving.

Klantervaring

Kleur, snoep gadgets, speelgoed en kleding. Wanden vol snoepjes in alle kleuren, smaken en mengelingen en verpakkingen verleiden je voortdurend. Maar ook gaming en zelf een pasfoto-automaat zijn niet ver af. De lokroep voor een impulsieve aankoop is steeds nabij.
Lukt het je echt niet om te kiezen uit al dat kleurgeweld?  Dan is er digitale beeldscherm-hulp. Je kan je eigen M&M kleur-alter kiezen door de M&M-kleuradviseur. Een scherm geeft je geanimeerde keuze. Heb je jouw smaak al te pakken?

mm1
Wie laat deze mokken verweesd achter? Lukt het jou?
mm10
London’s sweetest attraction. Opzet geslaagd.

Officiële website M&M
Waar in Londen?

mm7

Nieuwe beleving ‘shopping experience’

  Beleving ‘M&M’s World 
  BRONNEN en INFO  
mm8
Take a ‘pretpark’-walk in In-store M&M’sWorld.  Voor een optimale beleving in de
retail moet het hele plaatje kloppen.

‘Fysieke winkels zullen niet van de kaart worden geveegd. Ze gaan altijd een aanvulling van webshops blijven’ (bron: Bloovi)

Our-thinking/future-of-retail/building-a-better-shopping-experience (bron: nurun.com)
foto’s

”The shopping experience has become the most important differentiating factor for retail companies.“ (bron: euroshop-tradefair.com)

5 Ways to Improve the In-Store Experience for Shoppers (bron: huffingtonpost.com)

The New Shopping Experience (bron: conxion.be)

How Retailers Are Transforming the Shopping Experience (bron: hbr.org)

How Generation Z is transforming the shopping experience (bron: retaildive.com)

De beste klantervaring voor digital natives narrowcasting met displays (bron: digitopia)

10 gouden regels van narrowcasting (meritmedia.nl)

Behavioural Marketing. (pdf)

Marketingpsychologie: hoe de klant verleid wordt tot aankoop (bron: infonu.nl)

4 tips: Zo verleid je de klant in je winkel tot aankopen (bron: businessinsider.nl)

Home of retail: kennis- en belevingsplatform voor de retailbranche

De beste klantervaring voor digital natives? Narrowcasting met displays! (bron:digitopa.be)

Interactieve kiosk biedt digital natives betere winkelervaring (bron: digitopia.be)

Usability rules. Zeker bij Narrowcasting (bron:marketingonline.nl)

Marketing managers, retail designers, shopper marketers, (interieur-)architecten, winkelverantwoordelijken, product en brand managers, merchandising managers, category managers, consultants.

 

Plaats een reactie